Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!
Strony WWWSerwery VPSDomenyHostingDarmowy Hosting CBA.pl

„Narzędzia pomocne przy administrowaniu usługami Microsoft Online / Office 365 część 2.” Maciej Ochal

  02 czerwiec 2015
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

W pierwszej części artykułu opisane zostało jedno z narzędzi pomocnych w pracy administratora Office365 – Connectivity Analyzer. Wszechstronne, wykorzystywane do sprawdzenia poprawności konfiguracji i działania mechanizmów używanych przez serwery Exchange, Lync, programy Outlook, np. autodiscover, jednokrotne logowanie (SSO) i inne.

W tym artykule przybliżone zostaną inne narzędzia, które są bardziej wspecjalizowane w swoim działaniu nastawione na cel. Przeprowadzając diagnostykę działania usług Office365 wykorzystywane jest jedno, kilka z nich lub nawet wszystkie (choć to raczej rzadkie sytuacje).

I tak przedstawione zostaną:

  • IDFix – który służy do sprawdzania poprawności przygotowania atrybutów ActiveDirectory, takich jak adres SMTP czy UPN użytkownika, które są lub dopiero będą synchronizowane ze środowiska lokalnego do środowiska Azure Microsoft za pomocą programu DirSync,
  • OnRamp – pozwala przygotować środowisko IT firmy do wdrożenia Office365, lub sprawdzić poprawność poszczególnych jego elementów,
  • Pakiet ułatwiający konfigurację dostępny pod adresem https://configure.office.com/
  • Microsoft Office Configuration Analyzer Tool (OffCat) – sprawdza poprawność instalacji i funkcjonowanie pakietu Office po stronie klienta.

IDFix

Wdrożenie synchronizacji kont użytkowników i grup Active Directory do Office365 wymaga sprawdzenia gotowości środowiska domenowego do takiej operacji. Chodzi głównie o wyeliminowanie podwójnych atrybutów lub ich braków, które uniemożliwiłyby poprawne utworzenie obiektu po stronie Azure Microsoft.

Można przeprowadzić taki proces ręcznie, jednak przy bardzo wielu obiektach, których czasem jest wiele tysięcy, potrzebna jest automatyzacja tego procesu. To właśnie umożliwia aplikacja IDFix. Przydatna jest również w przypadku stwierdzenia problemów w synchronizacji.

Wymagania aplikacji, to 4GB RAM, 2GB wolnego miejsca na dysku i .NET Framework 4.0 oraz uruchomienie na koncie z uprawnieniami odczytu i zapisu w domenie Active Directory.

Po instalacji w środowisku domenowym, wystarczy ją uruchomić i wybrać tryb działania – domyślnym jest Multi-tenant. Tryb dedicated jest zarezerwowany dla niektórych instalacji.

1

Obrazek 1. Okno startowe IdFix z opcją trybu działania multi-tenant

Po uruchomieniu wybieramy opcję Query i uzyskujemy listę obiektów z błędami jak na Obrazku 1. Część z nich może nie mieć znaczenia, z uwagi na to, że nie będą używane po stronie Office365, a nie zostały wyfiltrowane przez program. Jeżeli chcemy uzyskać obraz sytuacji zgodny z używanym przez program DirSync zakresem synchronizacji (na podstawie jednostek organizacyjnych OU), można użyć filtra wbudowanego w program (przycisk lejka). Pojawi się wówczas okienko do wpisania filtra OU LDAP:

2

Obrazek 2. Filtr zapytania – ścieżka OU

Po uzyskaniu wyników zapytania, czas na analizę błędów. Wszystkie mogące wystąpić są opisane w tym artykule:

http://technet.microsoft.com/en-us/library/dn727692.aspx.

Najczęściej pojawiają się dwa następujące:

  • Topleveldomain – domena synchronizowanego obiektu nie jest routowalna, prawdopodobnie UPN użytkownika nie jest zmieniony na domenę zewnętrzną i używana jest domena lokalna, o nazwie np. „.local”, której nie można używać z obiektami Office365,
  • Duplicate – element w domenie Active Directory ma co najmniej jeden duplikat. Wszystkie duplikaty zostaną wyświetlone jako błędy.

IDFix nie tylko komunikuje błędy, ale jest także w stanie je naprawić. Obok elementu zawierającego błąd znajduje się podpowiedź programu z propozycją naprawy problemy (kolumna UPDATE), jak też lista rozwijana, z której można wybrać opcje naprawy (kolumna ACTION):

  • COMPLETE – oryginalna wartość jest poprawna, wymagane jest tylko nasze potwierdzenie, by ją pozostawić bez zmian,
  • REMOVE – wartość należy usunąć, np. na korzyść duplikatu, który otrzymał od nas potwierdzenie pozostawienia w Active Directory opcją COMPLETE,
  • EDIT – wartość parametru AD zostanie zastąpiona przez proponowaną w polu UPDATE, wartość pola UPDATE można edytować,
  • UNDO – tylko, jeżeli obiekt został odzyskany można użyć opcji UNDO,
  • FAIL – pojawia się w momencie, gdy przyczyna błędu jest niezgodna z regułami Active Directory. Dalej można edytować taki obiekt w polu UPDATE i wymusić jego zmianę.

Trzeba pamiętać, że operujemy na parametrach Active Directory. Nieumiejętna ich edycja może spowodować błędy w działaniu usług katalogowych domeny. Należy to robić bardzo ostrożnie.

Gdy już ustawimy sposób naprawy poszczególnych obiektów, poprzez wybór odpowiednich opcji z list rozwijanych przy każdym z nich – na zakończenie należy użyć przycisku Apply z górnego paska menu programu. Jeżeli chcemy zaakceptować wszystkie zmiany bez wybierania z listy rozwijanej, używamy opcji Accept.

W każdej chwili można również skorzystać z opcji eksportu i importu plików csv i ldf wbudowanych w program. Dzięki temu można zapisać i odtworzyć wcześniej zapisane zmiany. Ostatnia dostępna opcja programu to Undo, która umożliwia przywrócenie zmian na podstawie pliku zmian zapisanego przy ostatniej edycji (cofnięcie do poprzedniego stanu).

IDFix jest narzędziem, które mimo prostej zasady działania jest bardzo użyteczne w diagnozie problemów z synchronizacją obiektów Active Directory. Do diagnozy problemów w środowisku produkcyjnym najczęściej wykorzystuje się je wraz z Forefront Synchronization Service Manager będącym częścią rozwiązania Active Sync. Forefront dostarcza bowiem logów z nieudanej synchronizacji obiektu do usługi Azure firmy Microsoft.

OnRamp

Kolejną pomocą dla administratorów Office365 jest OnRamp. Nie jest to aplikacja, a zestaw testów i linków pomocnych w konfiguracji środowiska domenowego. Do wykorzystania pełni możliwości wymaga posiadania konta w usłudze Office365 oraz spełnienia wymagań systemowych:

  • Windows 7 lub 2008R2,
  • Windows Azure Active Directory Sing-In Assistant,
  • Windows Azure Active Directory Module For Windows Powershell,
  • Windows Azure Active Directory Module For Windows Powershell registration hotfix,
  • Windows Management Framework Core package 2.0.

W celu uruchomienia OnRamp, należy zalogować się w przeglądarce na adres: https://onramp.office365.com, używając konta usługi Office365, której środowisko chcemy przygotować lub zbadać.

Rozpoczęcie pracy z tą usługą polega na sparametryzowaniu środowiska, które testujemy, bądź zamierzamy wdrożyć. OnRamp krok po kroku prosi o podanie danych o działającym bądź projektowanym rozwiązaniu, które następnie zostaną zamienione w listę rzeczy do sprawdzenia oraz umożliwią przeprowadzenie serii badań.

W pierwszym kroku do wyboru jest tylko usługa Office365, choć wkrótce mogą znaleźć się tam inne.

Następnie przekazujemy informacje na temat funkcji, które zamierzamy zbadać. Do wyboru są:

  • Exchange (a właściwie Exchange Online),
  • Sharepoint (odpowiednio Sharepoint Online),
  • Lync (Lync Online),
  • Office365 Pro Plus – możliwość pobrania programu dla użytkowników

3

Obrazek 3. Selekcja usług do przetestowania za pomocą OnRamp

Następnie należy sprecyzować, czy konta użytkowników będą tworzone i zarządzane z poziomu Office 365, czy może synchronizowane za pomocą DirSync, a także, czy wykorzystywane będą serwery federacyjne ADFS.

4

Obrazek 4. Wybór metody zarządzania kontami użytkowników

Kolejny etap podawania danych o naszym środowisku, to możliwość wyboru opcji migracji z innego systemu poczty do Office 365 lub też „świeży start” – bez przenoszenia skrzynek pocztowych z innych serwerów.

5

Obrazek 5. Opcje migracji w OnRamp

Na koniec zbierania danych o naszym środowisku, jeżeli okaże się ono bardzo skomplikowane, otrzymamy w formie opcji wyboru poradę, że przy tym wdrożeniu powinniśmy korzystać z porady doświadczonego inżyniera. Możemy zaznaczyć, że to my nim jesteśmy i przejść do przeprowadzenia testów.

6

Obrazek 6. Ostrzeżenie przy dużej komplikacji wdrożenia

W tym momencie powinny rozpocząć się testy wykonywane przez OnRamp. Jeżeli jednak okaże się, że nasz system nie spełnia wymagań, ukaże się lista rzeczy do sprawdzenia, bądź informacja o brakujących modułach, np. ActiveX czy modułu Azure dla PowerShell.

7

Obrazek 7. OnRamp nie może wykonać testów z uwagi na brak zainstalowanych aplikacji

Listę rzeczy do konfiguracji i sprawdzenia, można także uzyskać przechodząc do sekcji readiness:

8

Obrazek 8. Niezbędne kroki do wdrożenia rozwiązania podanego we wcześniejszych krokach

Po dokonaniu wyboru opcji w OnRamp, bądź wprowadzeniu niezbędnych zmian w środowisku, można wreszcie uruchomić testy.

9

Obrazek 9. Lista testów, które będą przeprowadzone

W pierwszym kroku OnRamp prosi nas o podanie poświadczeń Office365, których używamy w naszym środowisku. Gdy ich nie znamy możemy po prostu kontynuować. W kroku tym zostanie także sprawdzone przygotowanie sieci i domeny.

10

Obrazek 10. Sprawdzenie środowiska – błąd poświadczeń

Po zakończeniu procesu badania naszego środowiska, uzyskamy szczegółowy opis wyników testów.

11

Obrazek 11. Przykładowy wyników testów OnRamp

OnRamp jest użyteczną usługą. Co prawda sama nie dokonuje żadnych zmian, lecz pozwala zwrócić uwagę administratora lub wdrożeniowca Office365 na problemy, które można napotkać w konkretnym, badanym przypadku. Przydaje się również do sprawdzenia środowiska, w którym występują kłopoty z działaniem poszczególnych jego elementów – dla zbadania, czy przy wdrożeniu nie pominięto jakichś kroków.

Usługa configure.office.com

Pomocną w konfiguracji i sprawdzania działania poszczególnych usług Office365 jest strona dostępna pod adresem https://configure.office.com. Zbudowana podobnie do OnRamp, posiada w sobie również cechy przedstawionego w pierwszej części artykułu Connectivity Analyzer. Do zalogowania niezbędne jest konto w usłudze Office365, a w celu uruchomienia aplikacji sprawdzających konfigurację, potrzebne są:

  • Windows 7 lub nowszy,
  • .Net Framework 3.5
  • Internet Explorer 9 lub nowszy

Configure.office.com jest w fazie wdrożeniowej. Nie wszystkie funkcje działają, nie ma tu żadnych zbędnych gadżetów, a niektóre akcje mogą doprowadzić nas do ślepej uliczki, np. z prośbą o założenie zgłoszenia w Microsoft z naszym problemem.

Mimo to jednak wiele z opcji tej zaszytej na stronie www aplikacji pozwala na sprawdzenie posiadanej we wdrażanym lub produkcyjnym środowisku konfiguracji i odnalezienie nieprawidłowości, które testy sprawdzające potrafią wychwycić.

Główne menu podzielone jest na sekcje diagnostyczne, działające w większości przypadków zgodnie z ich nazwą. Jedynym wyjątkiem jest opcja „Cloud Connect”, która tak naprawdę wywołuje podstronę sprawdzającą przygotowanie do wdrożenia hybrydowej konfiguracji Exchange.

Dostępne testy, to odpowiednio:

  • Setup – zestaw sprawdzający przygotowanie środowiska do wdrożenia usług Office 365,
  • Cloud Connect – sprawdzenie gotowości do wdrożenia hybrydowej konfiguracji Exchange 2013 / Exchange Online,
  • Lync diagnostic – zgodnie z nazwą bada potencjalne problemy z usługą Lync,
  • Outlook diagnostic – jak wyżej, z tym, że dla programu Outlook,
  • OWA diagnostic – testy dostępu do poczty przez stronę internetową,
  • Readiness – gruntowny test przygotowania otoczenia do korzystania z usług Office365, a także umożliwiający wykrycie błędów w już istniejącym – sprawdza m.in. otwarcie portów, synchronizację, Active Directory, itd.,
  • Mailflow troubleshooter – pozwala na sprawdzenie problemów z przesyłem poczty,
  • Exchange hybrid product key distribution – wykorzystywany w celu uzyskania klucza produktu do darmowego serwera Exchange 2013, użytego w celu połączenia środowiska lokalnego z chmurą, czyli konfiguracji hybrydy,
  • Sharepoint Online diagnostic – proste testy gotowości środowiska, w którym test jest uruchamiany, do korzystania z programu Sharepoint Online,
  • Outlook conectivity diagnostic – sprawdza jedynie możliwość konfiguracji konta Outlook z podanymi poświadczeniami w programie Outlook (bardziej zaawansowaną opcją jest Outlook diagnostic).

12

Obrazek 12. Menu główne configure.office.com – dostępne testy

Podczas uruchamiania testów używana jest aplikacja “Microsoft Office 365 Support Assistant”, która ma na celu zebranie danych z naszego środowiska. Trzeba pamiętać, by umożliwić systemowi operacyjnemu jej pobranie i uruchomienie. Jej rozmiar na dzień dzisiejszy, to 25.6 MB.

Przedstawiając po krótce możliwości configure.office.com, można wyróżnić trzy kroki jej użycia:

  1. Przygotowanie do wdrożenia Office365 – wykonanie testów „readiness” i wykorzystanie opcji „setup”
  2. Sprawdzenie działania i usuwanie niedociągnięć wdrożenia dzięki użyciu kombinacji wszystkich możliwości, jakie daje nam usługa configure.office.com – w zależności od potrzeb
  3. Rozwiązywanie konkretnych problemów, np. z połączeniem Outlook – za pomocą wyodrębnionych testów

Kilka przykładów wykorzystania configure.office.com

1.Wdrożenie Office365

Przed wdrożeniem usługi Office365, ale już po założeniu w niej konta administracyjnego, warto uruchomić testy sprawdzające gotowość (readiness) oraz setup. Pozwoli to na sprawdzenie, czy i na ile środowisko, w którym chcemy wprowadzić zmiany jest na nie przygotowane oraz czego jeszcze brakuje.

Opcja setup zawiera w sobie również testy przygotowawcze (readiness), dzięki czemu będziemy mogli mieć pewność, że uruchamiając zaawansowane sprawdzanie ustawień, nie pominiemy także rzeczy podstawowych, jak np. rekordy DNS, które są kluczowe dla działania Office365.

Po prawej stronie okna dostępne są opcje, gdzie mamy możliwość wyboru własnego zestawu testów – opcją „Make my own selections” oraz wyboru automatycznego – „Make recommendation for me”.

Dzięki tej pierwszej możemy ustalić, w jakim celu uruchomiliśmy testy i jak ma wyglądać nasze środowisko, np. czy będzie używany serwer DirSync oraz czy konieczne będzie przenoszenie istniejących skrzynek pocztowych. Po zaznaczeniu odpowiednich opcji, zostanie wygenerowana lista testów koniecznych do wykonania.

13

Obrazek 13. Opcje trybu setup

14

Obrazek 14. Efekt wyboru opcji “make my own selections” – lista możliwych opcji, która wygeneruje odpowiednie testy

15

Obrazek 15. Uruchomienie testów sekcji setup

Po uzyskaniu wyników, przystępujemy do przejrzenia i naprawy błędów, po czym możemy testy przeprowadzić ponownie, aż do uzyskania pełnego działania usług Office365.

Lista błędów może być długa, część z nich jednak może wynikać z tego, że w naszej organizacji nie używamy części usług i nie było potrzeby konfiguracji, np. rekordów DNS dla Lync Online.

16

Obrazek 16. Przykładowy wynik działania testów sekcji setup

2. Sprawdzenie gotowości systemu i usługi Office365 do działania z programem Outlook

Testem wykonywanym często z poziomu stacji klienckiej będzie ten, na poprawność konfiguracji środowiska dla pracy z aplikacją Outlook. Z tego powodu wydzielone zostały dwie sekcje – Outlook connect i Outlook connectivity diagnostic. Pierwsza umożliwia sprawdzenie konfiguracji Outlooka na komputerze, z którego test przeprowadzamy oraz ustawienia serwera i dodatków programu, druga służy tylko do testów połączenia z serwerem poczty.

17

Obrazek 17. Wynik testu Outlook connect

3. Rozwiązywanie problemów z przepływem poczty

Ostatnim przykładem wykorzystania configure.office.com będzie możliwość ustalenia przyczyn problemów z przepływem poczty, np. w sytuacji, gdy mail nie został dostarczony i nie mamy żadnej zwrotki.

Po wejściu w sekcję „Mailflow troubleshooter” uzyskujemy dostęp do opcji wyboru kilku, najczęściej pojawiających się zgłoszeń dotyczących niewłaściwego działania poczty. Po wybraniu jednej z nich, określeniu kogo problem dotyczy (jednej, czy wielu osób), podajemy adres nadawcy i odbiorcy i rozpoczynamy test. Jego wynik  nie zwróci błędu, jeżeli mail poprawnie opuścił naszą organizację.

18

Obrazek 18. Okno wyboru opcji sekcji sprawdzania przepływu poczty

Configure.office.com jest usługą/aplikacją webową, która znacznie ułatwia wdrożenie i sprawdzanie problemów przy projektowaniu i używaniu Office365. Dzięki jej wykorzystaniu w znaczący sposób można przyspieszyć wyszukiwanie błędów i braków w środowisku informatycznym firmy korzystającym z rozwiązań firmy Microsoft.

Wraz z OnRamp i Remote Connectivity Analyzer stanowią darmowy niezbędnich administratora Office365.

OFFCAT

Na koniec chciałbym przybliżyć mało rozpowszechnioną aplikację uzupełniającą przedstawione wcześniej programy diagnostyczne. Jest to OffCat, czyli Microsoft Office Configuration Analyzer Tool.

Ponieważ praca użytkownika przebiega bardzo często w otoczeniu pakietu biurowego Office, jego konfiguracja ma duże znaczenie dla działania innych aplikacji, a także usług związanych z Office365. Nierzadko, bowiem zdarza się, że jakiś dodatek do pakietu przysparza problemów.

OffCat należy zainstalować na testowanym komputerze użytkownika.

Po uruchomieniu, program automatycznie sprawdza swoją wersję i porównuje z dostępnymi aktualizacjami oraz w razie potrzeby instaluje je. W razie potrzeby tę opcję można wyłączyć.

Menu programu zawiera m. in. opcje:

  • Start a scan – uruchomienie skanowania w poszukiwaniu potencjalnych problemów,
  • View or import scans – dostępna jest lista przeprowadzanych wcześniej testów. Można także zaimportować plik skanowania do przejrzenia,
  • Offcat updates – włączenie lub wyłączenie opcji automatycznej aktualizacji oraz sprawdzenie wersji programu,
  • Office365 resources – linki do innych narzędzi, np. Best Practices Analyzer, Exchange Remote Connectivity Analyzer

Włączenie skanowania jest możliwe dla wszystkich programów pakietu Office, jak też poszczególnych, wybranych aplikacji, np. Outlook.

19

Obrazek 19. Menu główne i opcje skanowania OffCat

Skanowanie przeprowadza inspekcję wielu elementów składowych – aktualizacji składników, możliwość wysyłania i odbierania poczty, konfigurację wiadomości-śmieci, integracji z Lync, dodatków pakietu Office.

Gotowy raport przedstawiany jest w trzech grupach:

  • Issues List – lista problemów w podziale na trzy karty – wszystkie problemy(All Issues), problemy krytyczne (Critical Issues) i dane informacyjne (Informational Items),
  • Configuration Details – dane konfiguracyjne w podziale na dwie karty – widok szczegółowy (detailed) i podsumowanie (summary view),
  • Other Reports – pozostałe dane w podziale na dwie karty – elementy ukryte (hidden items) i błędy podczas działania (run-time logs).

20

Obrazek 20. Offcat – wynik skanowania programu Outlook 2013

Zawiera on bardzo szczegółowe dane, które mogą być bardzo cenne przy diagnostyce problemów z działaniem programów pakietu Office, połączenia z serwerem poczty, jak też współdziałania z innymi aplikacjami.

Gotowy raport można wyeksportować jako plik .xml lub .csv, przy czym tylko ten pierwszy format jest uznawany przy próbie późniejszego importu.

OffCat umożliwia również przeprowadzenie diagnostyki aktywacji pakietu Office za pomocą serwera KMS.

Wybierając opcję KMS client, a następnie „Activate Office”, będzie można zobaczyć przebieg procesu w postaci logów.

21

Obrazek 21. OffCat – rozwiązywanie problemów z aktywacją KMS

Microsoft Office Configuration Analyzer Tool jest przydatny, gdy zawodzą pozostałe metody rozwiązywania problemów z usługą Office365 na komputerze klienckim. W szczególności, gdy dotyczą tylko jednego bądź kilku użytkowników. Używając go możemy ustalić, czy pakiet Office jest skonfigurowany poprawnie oraz czy nie występują inne przeszkody w jego poprawnym działaniu. Sprawdzana jest także możliwość wysyłania i odbierania poczty, co jest niezbędne w diagnostyce serwera Exchange Online.

Przedstawione w tym artykule (jego pierwszej i drugiej części) aplikacje służą administratorom usługi Offic365 pomocą na każdym kroku. Od procesu planowania przy wykorzystaniu OnRamp i configure.office.com, poprzez wdrożenie z użyciem configure.office.com i Exchange Connectivity Analyzer, po proces produkcyjny, gdzie mogą przydać się wszystkie wymienione w artykule narzędzia, w zależności od potrzeb i stopnia skomplikowania problemu, a także inne, nie opisane tutaj, a dostępne na liście:

Źródła:

  • http://technet.microsoft.com/en-us/library/dn750846.aspx
  • https://configure.office.com
  • http://community.office365.com/en-us/w/diagnostic_tools/default.aspx?ss=465d14b0-c5fe-4bbf-84d2-c791113732e2
  • Własne doświadczenie

Popularne